Druhý krok


Druhý krok je preventivní program určený žákům prvního stupně ZŠ zaměřený na rozvoj kompetencí v sociální a emocionální oblasti, tj. schopnosti uvědomovat si vlastní emoce, chovat se empaticky, navozovat a udržovat zdravé sociální vazby, chovat se zodpovědně k sobě i ostatním.

Vzniknul v osmdesátých letech dvacátého století v USA a v současné době je rozšířen v mnoha zemích světa, například v Kanadě, Dánsku, Finsku, Německu a také na Slovensku. Empirické výzkumy ukazují na prospěšnost tohoto programu - je zřejmá souvislost se zlepšením vztahů ve třídě, s pozitivním naladěním dětí na učení, atd.

 

Program je obsahově strukturován do tří částí, v první se děti učí rozpoznávat u sebe i druhých základní emoce, jako jsou radost, smutek, překvapení, vztek a strach. Druhá část cílí na ovládání impulzivity a řešení problémů a na ni navazuje poslední část, která je zaměřena na zvládání hněvu.

 

V rámci jednotlivých lekcí jsou využívány příběhy z běžného života na fotografiích i vlastní zkušenosti dětí. Pomocí modelových situací a aktivit si mohou děti vyzkoušet různé techniky zklidnění, strategie jednání apod., což jim může usnadnit zvládání emočně náročných situací v běžném životě. V neposlední řadě je v lekcích Druhého kroku dán prostor pro sdílení vlastních zážitků i pro učení se naslouchání ostatním.

 

Na naší škole je program nabízen žákům druhých a třetích ročníků od roku 2019. Pracuje se s ním jedenkrát týdně v průběhu celého školního roku pod vedením školní psycholožky nebo školní speciální pedagožky ve spolupráci s třídní učitelkou.

------------

Další informace:

www.spolekspas.cz

www.secondstep.org

www.cfchildren.org/second-step/research